Kauri en Cape Reinga

5 januari 2016 - Russell, Nieuw-Zeeland

Wat een leuke oudjaarsavond hebben wij gehad. In ons boek gelezen, spelletje gedaan, hapje en drankje erbij. Toen zijn we rond kwart over elf de hot tub in gedoken en hebben we het nieuwe jaar afgewacht in een heerlijk warm bad. Om 24.00 uur hebben we de champagne laten knallen en hebben we getoast op een mooi 2016. Er werd aan de andere kant van de heuvel zelfs nog vuurwerk afgestoken, dus ons nieuwjaar is goed begonnen!
Wat ons erg verraste, waren alle nieuwjaarswensen om 24.00 uur. Een heleboel mensen in Nederland leven dus erg met ons mee en wensten ons een goed nieuwjaar om 12 uur ’s middags. Erg leuk!
1 januari was een cocoondagje. Het hoosde van de lucht en deze bui heeft de hele dag en nacht geduurd en het stormde verschrikkelijk. En dan kan het flink spoken zo bij de kust..

Op 2 januari verlieten wij ons houten huisje om de komende dagen weer in onze auto rond te toeren. Ook nu was het nog slecht weer, dus zijn we een heel eind richting het noorden gereden in de hoop op mooier weer. Eind van de middag hebben we een camping gevonden in Whatoro, vlakbij het bos met de Kauri bomen. Vanaf deze camping organiseren ze een nachtwandeling naar deze bomen en daar hadden wij wel oren naar. Helaas was het zo slecht weer geweest, dat ze niet wisten of het pad begaanbaar was en dat moest eerst nagekeken worden. Toen we de volgende dag informeerden of het nu wel door kon gaan, waren de excursies voor 5 dagen volgeboekt. Dus geen nachtwandeling….
Dus maar op eigen gelegenheid richting het Kauri bos. Gelukkig was het weer een stuk opgeknapt.
Onderweg reden we in het bos tussen twee gigantische Kauribomen door. Wij stoppen om foto’s te maken. Stopt er een auto. Vraagt de chauffeur: Do you know where the trees are???? EEEHHH?!?!?!
Maar goed, verderop was de parkeerplaats met de uitgezette wandelingen naar de écht grote bomen.
Voordat je het bos in gaat, word je verzocht je schoenen schoon te borstelen en in te spuiten met ontsmettingsmiddel. Dit om te voorkomen dat er ziektes uit andere bossen dit gedeelte worden ingebracht, waardoor de Kauriboom gevaar loopt. Heerlijk in het bos gewandeld en ik heb daar de grootste bomen ooit gezien. De grootste heeft een omtrek van 16 meter en is 1300 jaar oud!! De oudste boom is 2000 jaar oud. Wat een joekels! Alle bomen staan op een afstand en zijn afgeschermd. Er was er 1 die naast het pad stond en dit kleintje heb ik met alle liefde geprobeerd te omarmen.

Eind van de middag weer een camping opgesnord en de plannen voor de komende dagen bekeken. We hebben nog maar ruim een week in Nieuw Zeeland en hoe gaan we die dagen invullen?
We twijfelden of we helemaal naar het uiterste, noordelijkste puntje wilden gaan rijden aan het eind van de 90 miles beach. Maar doordat we nu al zo ver gevorderd waren, was het in de tijdsplanning wel te doen. En we hebben er geen moment spijt van. Een prima rit ernaartoe, veel bloemen langs de berm en op het puntje, Cape Reinga,  zie je de 2 zeeën (The Pacific Ocean en the Tasman Sea) bij elkaar komen en tegen elkaar aan botsen. Erg goed te zien op de foto met de rots in het midden. Aan beide zijden zie je de zee tegen deze rots aanstromen. Een geweldig gezicht! Natuurlijk moest ook de vuurtoren op de plaat worden vastgelegd. Op de terugweg heerlijk uitgebreid gegeten in een super leuk restaurantje en een leuke camping gevonden in het plaatsje Hihi.
Ons volgende doel is de Bay of Islands. Morgen weer verder op pad!

1. Edwin:
    5 januari 2016
    De allerbeste wensen en een heel gezond 2016!!!! Geniet van jullie prachtige reis, Edwin, Wiebke & Anne
  2. Carla:
    5 januari 2016
    Voor jullie allereerst een heel goed 2016.
    Toen jullie van 2015 naar 2016 gingen stond ik onze ouderwetse appelflappen te bakken. Het waren weer prachtige foto's, goede reis.
  3. Frank en Els:
    5 januari 2016
    De beste wensen voor een mooi en gezond 2016!
    Prachtige foto's, jullie zien er goed uit, lekker bruin en ontspannen;-) Hier begint het langzaam winter te worden, in het noorden van Nederland schaatsten ze op straat, in Ouderkerk gelukkig nog boven nul. Geniet van jullie laatste dagen in Nieuw-Zeeland, goeie reis en veel plezier! Liefs xxx
  4. Inek:
    6 januari 2016
    Wat een loei van een boom Zeg !!! Ik persoonlijk ga voor de zee en de bloomed ! Geniet en tot het volgende verhaal
  5. Inek:
    6 januari 2016
    Bloemen bedoel Ik
  6. Judith:
    8 januari 2016
    Allereerst de beste wensen voor 2016!
    Ik had wat start problemen, nu in 2 keer jullie avonturen gelezen.
    Wat een mooi reis en foto's.
    Geniet er nog van!
    Groet, Judith