Wanaka en Hawea

30 november 2015 - Lake Hawea, Nieuw-Zeeland

We zijn aangekomen in Wanaka, een leuk plekje aan het Lake Wanaka.
Dit is nu eigenlijk een plekje geworden met een dubbele betekenis: een prettige, maar ook een verdrietige herinnering.
Op de dag van ons vertrek naar ons volgende geboekte huisje aan Lake Hawea kregen we een telefoontje van het revalidatiecentrum, waar Henk’s moeder verblijft. Niet geheel onverwacht, maar toch plotseling is Henk’s moeder overleden. Voor ons vertrek naar Nieuw Zeeland heeft ze aangegeven dat het wel eens een afscheid zou kunnen zijn. Daar zijn wij, gezien de vooruitgang in haar revalidatie, niet van uitgegaan. Na een gezellige middag met pa en het bezoek ’s avonds van haar vriendin Jantje, heeft ma een hartstilstand gekregen. We hadden allerlei zakelijke dingen voor ons vertrek geregeld, voor het geval dit nodig mocht zijn.
Met pa en ma hebben we ook besproken dat we niet zouden terugkomen voor een eventuele begrafenis.
Pa wordt door Eltje en Rita gesteund bij het regelen van de uitvaart.
Wij zullen daar in gedachten, vanuit de andere kant van de wereld, bij zijn.

Prettige herinnering aan Wanaka is de ontmoeting met Suzanne en haar vriendin. Suzanne is Anja’s collega, die ook Nieuw Zeeland aan het ontdekken is. Onze wegen kruisten zich in Wanaka waar we ons de koffie goed hebben laten smaken.

Nadat we een aantal telefoontjes naar Nederland hebben gepleegd, en wat Whats app-jes hebben verstuurd, komen we er opnieuw achter hoe fijn het is om zoveel lieve mensen in je omgeving te hebben. Wat een warme troostvolle berichtjes zijn dat.

Daarna zijn wij naar ons huisje vertrokken. We hebben ons niet gerealiseerd (en dat was ook niet in onze reispapieren aangegeven) dat we ook op dit adres geen telefoon en internetbereik hadden. Aan de ene kant heel lastig, maar aan de andere kant was het ook een moment om tot rust en bezinning te komen. We hebben wat gewandeld in de omgeving en zijn verder veel bij ons huisje gebleven.
De ontvangst van de eigenaren van het huisje was allerhartelijkst en we mochten hun satelliettelefoon gebruiken om nog wat telefoontjes te plegen. Henk heeft tijdens ons verblijf een mooie tekst geschreven, die voorgelezen zal worden op de uitvaart.

Voordat we de schitterende boerderij achter ons konden laten, hebben we de lammetjes en kalfjes gevoerd. De komende 1½ week zullen we in onze campercar bivakkeren.

1. Carla:
    30 november 2015
    Henk en Anja, gecondoleerd met het overlijden van jullie moeder en schoonmoeder. Een raar jaar voor jullie. Eerst al Anja's moeder, nu de moeder van Henk. Heel veel sterkte !! Laat het verdriet wel toe, maar Ik hoop dat jullie de draad van de mooie reis weer snel op zullen pakken. Groet.
  2. Annemie:
    30 november 2015
    Gecondoleerd met het overlijden van Henk zijn moeder. Triest dat het net nu moet gebeuren maar gelukkig hebben jullie dit toch goed voorbereid. Sterkte maar vooral geniet van jullie reis. Het is prachtig.
  3. Roely Rogaar:
    30 november 2015
    Lieve Henk en Anja, Gecondoleerd met het overlijden van jullie (schoon)moeder.
  4. Marijke Buijs:
    30 november 2015
    Gecondoleerd, Henk, met het overlijden van je moeder. Tijd genoeg om (mooie) herinneringen op te halen.
  5. Ranka Sol:
    30 november 2015
    Lieverds, gecondoleerd en veel sterkte met het trieste nieuws van jullie moeder en schoonmoeder. Herinner haar tijdens jullie prachtige reis! xxx
  6. Annelies Visser:
    30 november 2015
    Hallo daar, wat een moeilijke en rare tijd zal dit zijn, ook heel onwerkelijk.....jullie in dit mooie land en je vader thuis.......erg naar! Toch goed dat je de mogelijkheid wel besproken had. Heel veel sterkte!
  7. Inek:
    Hoi Henk en Anja
    Wat dubbel is dit aan de ene kant een mooie reis en hier je moeder die dood
    Gaat ! Heel veel
    Sterkte en straks weer de draad oppakken ! Liefs Ineke
  8. Wim:
    30 november 2015
    Gecondoleerd, en wat ik al gezegd had, probeer het vakantiegevoel gauw terug te krijgen, laterrr.....
  9. Frank en Els:
    30 november 2015
    Lieve Anja en Henk, gecondoleerd met het overlijden van Henk z'n moeder. Verdrietig nieuws, dan is het wel lastig dat je zo ver weg bent. Gelukkig hebben jullie wel bewust afscheid kunnen nemen voor vertrek.
    Sterkte de komende tijd en blijf genieten van jullie prachtige reis, wat een mooie foto's weer! Liefs
  10. Irene van Bunnik:
    30 november 2015
    Ook al heb je thuis al afscheid genomen moet het toch extra verdrietig zijn als je tijdens je vakantie dit bericht krijgt! Gecondoleerd. Ik hoop dat jullie toch weer het lekkere vakantie gevoel terug krijgen.
  11. Hilly Boldewijn:
    30 november 2015
    Sterkte en gecondoleerd met het overlijden van je moeder/schoonmoeder. Toch wel heftig als zoiets tijdens je reis gebeurt, goed dat jullie dat vooraf hebben besproken.
    Verder wel lekker genieten van je reis daar. Leuk dta het gelukt is om Suzanne te ontmoeten
    groet uit een koud, stormachtig en nat Nederland, Hilly
  12. Alexandra:
    30 november 2015
    Mooi dat een tekst van jullie op de uitvaart wordt voor gelezen. Dan zijn jullie toch een beetje aanwezig.
    Ik hoop dat jullie toch nog van het mooie Nieuw Zeeland kunnen gaan genieten, na het vervelende bericht uit Groningen. Sterkte met alles.
  13. Claudia:
    30 november 2015
    Gecondoleerd met het overlijden van jullie (schoon)moeder, Henk en Anja.
  14. Anita Veerhuis:
    30 november 2015
    Lieve Henk en Anja, gecondoleerd met het overlijden van jullie moeder en schoonmoeder. Wat triest dat dit nu toch is gebeurd. Sterkte en hopelijk later weer genieten van jullie mooie reis. Ik geniet van jullie verhalen. Liefs, Anita
  15. Henk:
    30 november 2015
    Lieve vrienden, vriendinnen, collega's, zangmaatjes etc,
    wat is het fijn zoveel fijne berichtjes te ontvangen naar aanleiding van alle, maar in het bijzonder na dit laatste verhaal. Dit steunt enorm, en ja, het is goed dat we dit van tevoren zo ook hadden besproken.
    Groetjes, en heb het goed in koud Nederland.
  16. Els:
    30 november 2015
    Henk, gecondoleerd met het overlijden van je moeder. Je wist dat dit kon gebeuren maar toch een slecht moment. Samen met Anja heel veel sterkte! Groetjes, els
  17. Raisa:
    1 december 2015
    Lieve Anja en Henk, gecondoleerd met dit grote verlies. Wat moet dat gek zijn om mee te maken als je aan de andere kant van de wereld zit. Heel veel sterkte voor jullie beiden, gelukkig hebben jullie genoeg tijd en rust daar om er over te praten en herinneringen aan haar op te halen.
    Groetjes, Raisa
  18. Corina:
    1 december 2015
    Gecondoleerd, en jullie zullen er toch een beetje bij zijn op de Gravensteen middels de tekst. Sterkte daar . Veel liefs Corina en Edwin
  19. Corina:
    1 december 2015
    Sorry Gravensteen moet natuurlijk begrafenis zijn.
  20. Marie-Louise:
    1 december 2015
    Lieve Anja en Henk, onze condoleances voor jullie beiden. Je moeder verliezen op het moment dat jullie aan de andere zijde van deze aardbol bevinden...waar je ook bent, de herinneringen leven voort. Mooi dat de woorden van Henk toch klinken bij het afscheid.
    Sterkte en het leven gaat door en dus ook genieten van jullie welverdiende reis! Liefs van Fons en Marie-Louise
  21. Wil Griffioen:
    Hallo Henk en Anja,
    Log vandaag voor de eerste keer in op jullie reisverslag en zie dus nu pas jullie trieste bericht. Gecondoleerd. Ook al hebben jullie je goed voorbereid het moet toch zwaar zijn om niet bij het afscheid te zijn. Hoop dat jullie de reis en het reisplezier weer snel kunnen oppakken. Liefs, Wil.
  22. Hannah:
    2 december 2015
    Vanuit Monnickendam gecondoleerd met het verlies van je moeder en schoonmoeder. Veel sterkte.

Ik geniet van jullie reis verhalen!
    Wát een prachtige reis en nog maar een beginnetje;) !
    Geniet! Geniet!
  23. Maria:
    Hallo Anja en Henk,
    Ook ik kijk nu pas voor het eerst.
    Heel naar dat jullie zo ver weg zitten. Maar ik begrijp, dat Henks moeder al een beetje afscheid had genomen . Het was goed afgesproken. Dus ga weer genieten van jullie fantastische reis.
    Ben best een beetje jaloers hoor.
    Liefs, Maria
  24. Joke Brown:
    2 december 2015
    Wat een triest begin van jullie reis, gecondoleerd. Geniet van de fantastische landschappen. Ben reuze benieuwd naar de verhalen. Groetjes Ritza en Joke.
  25. Jan van den Berg:
    Hoi Anja en Henk,
    Wat vervelend voor jullie dat nu juist datgene gebeurt, waarvan je hoopte dan het niet zou gebeuren. Gecondoleerd met het verlies. Wij hopen dat het overlijden van je moeder geen onoverkomenlijke deuk in de beleving van jullie avontuur oplevert. Sterker, wij hopen dat jullie reis heel veel positieve en onvergetelijke momenten blijft geven.
    Groetjes van Christina & Jan
  26. Jacqueline de Nijs:
    3 december 2015
    Hai Henk en Anja, beetje laat maar hoorde het vandaag pas. Wat triest dat uitgerekend nu jullie (schoon)moeder overleden is. Heel veel sterkte maar blijf genieten van jullie prachtige reis. Zodat wij ook kunnen genieten van jullie mooie verhalen en foto's. Groetjes uit Amstelveen