Hong Kong

15 november 2015 - Hong Kong Island, China

De eerste vakantiedagen zijn alweer een feit.
De reis is prima gegaan. Uitstekende plekken in het vliegtuig bij de nooduitgang. Henk kon volledig uitgestrekt liggen/hangen. Dat maakte de lange vliegreizen zeer comfortabel.

Het openbaar vervoer in Hong Kong is uitstekend geregeld. We hebben een OV kaart gekocht, waarmee je in trein, tram, ferry en bus kunt reizen. Vanaf het vliegveld ging de Airportexpress. Een prima treinverbinding met de stad. Via het centraal station zijn alle metrolijnen te nemen. Ons hotel lag tegenover de ingang van het metrostation Tin Hau.

Na de lange reis hebben we eerst maar even een klein dutje gedaan en daarna zijn we de stad in gegaan. Er rijdt door de stad een trammetje heen en weer. Voor 0,80 eurocent reis je de hele stad door, als je niet uit de tram stapt. Een prima manier voor een sight-seeing vanuit de bovenverdieping van de tram. We  hadden wel het gevoel dat we in een Harry Potter film beland waren. De tram is heeel smal en heeel hoog. Alleen Sjaak Stuurman, de buschauffeur misten we…

Met de ferry zijn we naar het eiland Kow Loon gevaren. Daar een lekker hapje gegeten in een Japans restaurant en ’s avonds naar de dagelijkse lichtshow geweest. Het was er druk. Het moest dan toch wel een attractie zijn. Diverse gebouwen aan de overkant van het water zijn verlicht en op de klanken van muziek veranderden de lichtkleuren en af en toe werd er een laserstraal de lucht in geschoten. Maar als je dagelijks langs de lichtshow van de Ziggo Dome fietst, viel deze lichtshow wel een beetje in het niet. Het was gelukkig in het Engels (om de show aan te kondigen en af te melden)…

Onze tweede dag in Hong Kong was er één van veel lopen. Gelukkig kun je de heuvel op met een giga roltrap. Erg leuk om mee te maken. Vanaf de top van de heuvel hebben we gewandeld naar het treintje die naar de Peak toe gaat. Onderweg kwamen we een botanische tuin tegen. Een oase van rust met wat aapjes als vermaak. Hier hebben we heerlijk een poosje gezeten om de indrukken van de grote stad op ons te laten indalen.

Het treintje naar de Peak was erg druk, maar door onze OV kaart konden we vrij snel doorlopen. Op weg naar boven werd het steeds mistiger. Boven gekomen was het uitzicht helemaal weg. Volledig dicht en bovendien begon het te regenen. Gelukkig is er een zeer groot winkelcentrum waar we lekker hebben rondgestruind en bij de Vietnamees een hapje hebben gegeten. Met het treintje weer terug, om de Airportexpress te nemen om het vliegtuig te halen naar Auckland.

Hong Kong: een grootse stad met heeel veel en heeel hoge gebouwen. De drukte viel mee (in vergelijking met Hanoi of Ho Chi Min) en de straten worden erg schoon gehouden. Een stad ook met discipline: er loopt niemand tegen je op. Bij oversteekplaatsen en bushaltes wordt rustig gewacht.

1. Wim:
    15 november 2015
    Hoi luitjes, nu hebben we een beetje een indruk van Hongkong gekregen. Benieuwd wat het volgende verhaaltje wordt, tot dan. Groetjes. ...
  2. Ellen:
    15 november 2015
    Gretig jullie verslag tot ons genomen, smaakt naar meer! Hier is het intussen volop herfst, het stormt er lekker op los en die oude man met baard is weer in het land. Gelukkig zitten jullie veilig daar "down under" en niet in Parijs. Lieve groet X
  3. Carla:
    15 november 2015
    Fijn dat de eerste reis zo comfortabel (voor Henk) is verlopen.
    Wat leuk om jullie reisverslag te lezen. Hong Kong is net iets anders als Maastricht! Daar op 11/11 prachtig verklede mensen.
    Mooie foto's ook. Goede reis verder en wacht op jullie vlg verslag.
    Groetjes Carla
  4. Corina:
    15 november 2015
    Heey buurtjes, leuk om jullie verslag te lezen. Genieten.
    Op naar het volgende avontuur. X
  5. Inek:
    15 november 2015
    Leuk om van jullie te lezen ! Wat een stad zeg !! Lijkt helemaal niet op purmerend !
    Goede reis en tot de volgende keer. Xx
    Ineke
  6. Cecile en Joop:
    15 november 2015
    Leuk hoor, jullie eerste verslag, en herkenbaar! Nu zitten jullie in Nieuw Zeeland, kijken uit naar het volgend verslag! Xx
  7. Marian:
    15 november 2015
    Wat leuk om te lezen....eindelijk begonnen jullie prachtige reis!
    Heel veel plezier! Groetjes Marian. ( uit een storm en regenachtig Amsterdam:) )
  8. Marie-Louise:
    15 november 2015
    Hallo daar lieve mensen, leuk om jullie story te lezen en dat is nog maar het begin. Hier heel veel wind dus geen smog! Had Henk in de tram ook veel ruimte voor die lange benen? Hoop dat jullie héél erg geniete van die nieuwe wereld aldaar maar volgens ons moet dat wel goed komen!! Liefs van ons.