De Henk-weg.

21 januari 2023 - Hawera, Nieuw-Zeeland

Onze rondreis ging nu richting Taupo. Na een heerlijk ontbijt in het restaurant van camping Mangaweka gingen we op weg. De weg richting Tongariro National Parc is een beetje rechttoe rechtaan. Maar we hebben daardoor wel een goed zicht gehad op deze vulkaan. We zijn doorgereden tot Motuoapa waar we een plekje hadden aan het Lake Taupo. Prachtig groot meer. De volgende dag zijn we om Lake Taupo heen gereden. Het was een lange autorit met flinke kronkelweggetjes. We hebben zelfs een kwartier stil gestaan in een file (door wegwerkzaamheden). Halverwege de rit was een klein plaatsje met haventje met een super leuk rollende-keuken-koffietentje. Daar hebben we natuurlijk even van geprofiteerd. Op dezelfde camping in Motuoapa hebben we de nacht doorgebracht.

In 2015 wilde Henk al een bepaalde weg rijden, die toen door de weersomstandigheden afgesloten was. Zou het deze keer wel lukken? We hebben dit de "Henk-weg" genoemd. En ja hoor, we konden deze weg rijden. En dat was prachtig! Van berg naar berg en van heuvel naar heuvel, en heel veel bochten, over een weggetje waar soms maar 1 auto op kon rijden. Spectaculair! Langs deze weg kwamen we een camping tegen: Pipiriki. Een kleine, mooi onderhouden camping en er was plek voor ons. Achteraf bleek dat wij de enige gasten waren. Ook de cabins waren leeg. Toch heel raar om als enige kampeerder daar te zijn. Een kleine wandeling naar de rivier gedaan. Dat betekende wel dat we ongeveer 200 meter hoogteverschil moesten beslechten, maar we hebben het gered! Na een avondje samen in de huiskamer van de camping liepen we terug naar onze campercar. We hadden nog nooit zoveel sterren en zo dichtbij gezien. We werden helemaal duizelig van het naar de lucht kijken.

Vanuit Pipiriki hebben we de "Henk-weg" vervolgd richting Wanganui. Onderweg hebben we de volgende wereldsteden aangedaan: Jerusalem, London en Athene. Allen bestaande uit vijf-huizen. We kwamen nog een oude watermolen tegen, waar je gewoon naar binnen mocht gaan. Heel bijzonder. In Nieuw Zeeland kom je allerlei aankondigingen tegen van wandelingen tussen de paar minuten en een paar uur. Wij hadden de aankondiging van een wandelingetje van 5 minuten naar een tunnel culvert. Dit uitstapje duurde maar 15 seconden naar een gat in een muur. Hilarisch om dit een wandeling te noemen. Het was niet meer dan uit- en instappen.
We zijn voor de nacht terecht gekomen op een gemeentecamping aan zee bij het plaatsje Waitotara. Heeft ons niets gekost omdat we de betaalzuil niet konden vinden. Het was een winderig plekje maar prima voor een nachtje.

Vandaag aangekomen in Hawera. Wasjes gedraaid en de camping geboekt voor 2 nachten.

1. Andrea:
    21 januari 2023
    Een eigen wegetje op Nieuw-Zeeland! Dat lukt niet iederen! Fijne grote of korte wandelingen nog!
  2. Wim:
    21 januari 2023
    Gelukkig dit keer geen regenverhalen, dus het weer is prima. Succes met het vervolg van de trip
  3. Linda:
    21 januari 2023
    Net even de tijd genomen om alle verhalen te lezen en alle foto’s te bekijken. Wat zien jullie er heerlijk relaxed uit en wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt. Geweldige reis weer en heel leuk om het mee te beleven 🤗😘
  4. Ellen:
    Leuk verslag weer!!
  5. Marie-Louise:
    21 januari 2023
    Lijkt me héél bijzonder om onder zo een sterrenhemel te staan/ liggen!
    Nu op zoek naar de Anja road hoor.
  6. Corina:
    Gelukkig niet letterlijk “ Henk weg” . Leuk verslag
  7. Edith:
    21 januari 2023
    Prachtig en wat een heerlijke reis weer.
  8. Xandra:
    21 januari 2023
    Mooie weg, ik heb de Henk-weg uitgebreid bekeken en virtueel gereden, wàt prachtig!
  9. Richard en Sylvia:
    21 januari 2023
    ‘Henk-weg’, goed dat je in de Eifel hebt geoefend met je motor. Heel veel plezier nog.
  10. Inek:
    Mooi verhaal weer ! Nu nog de Anja weg vinden, veel plezier
  11. Fariba:
    21 januari 2023
    Fijn dat Henk- weg dit jaar gelukt is, ziet er prachtig uit allemaal!
    En ook grappig zo’n wandeling van 5 seconden 😅
    Veel plezier nog 😘
  12. Eltje en Gea:
    Supermooi daar😍
  13. Kees en Gerja:
    21 januari 2023
    Prachtig daar en weer genoten van jullie verslag. Maar is er ook een Anja- weg😂😂
    Tot later
  14. Annelies Visser:
    22 januari 2023
    Geweldige uitzichten weer, na al die regen! Prachtig! Enne....probeer ook eens een foto van zo'n sterrenhemel, alsjeblieft! Wij hebben dat in Amerika geprobeerd, maar er was toen toch steeds teveel licht om ons heen, jammer!
  15. Rita:
    22 januari 2023
    Prachtig prachtig wat een moois . En hopelijk blijft het nu goed met het weer. X
  16. Els:
    23 januari 2023