Niet soppen maar zwemmen.

4 februari 2023 - Okauia, Nieuw-Zeeland

Het duimen voor mooier weer en dat de grotten open zouden zijn voor een excursie, heeft helaas niet geholpen. De weg was nog afgesloten en de grot niet goed toegankelijk. We hebben besloten om niet te wachten, maar onze reis verder te vervolgen.

De route ging naar Raglan. Onderweg weer heel veel regen, hoe kan het ook anders... Het is een plaatsje aan de kust. Qua sfeer is dat gelijk merkbaar. Er zijn andere soorten winkeltjes en veel meer leuke eettentjes. Wij vonden dit echt een soort hippiesfeer. Veel reggae muziek en heel relaxed. Misschien dat het daardoor komt, maar het weer knapte zienderogen op. We hebben een heerlijke lunch gehad in de Shack. Henk had gekozen voor zoet en kreeg een fantastische wafel met vers fruit, fruitmousse en chocola. En ik ging voor een avocado caprese. Een heerlijk geroosterd broodje met geprakte avocado met speciale tomaatjes, wat zuurkool en sprouts. Wat was dit lekker! De camping lag op een schiereiland, met een loopbrug verbonden met het dorpscentrum. Prima camping, dus 2 nachten gebleven. De volgende dag lekker weer door het dorpje gestruind en we konden het niet laten om weer te lunchen bij de Shack. Iets wat goed is, moet je niet veranderen!!
's Avonds hebben we nog een fikse bui gehad, waarbij binnen no time alles blank stond op de camping. Na een uurtje konden we, zonder te soppen in onze schoenen, weer naar de auto terug.

We vervolgden onze reis richting Cambridge. Voor de verandering was het droog, maar wel met dreigende wolken. Wij wilden een leukere route dan via de Highway, dus dit uitgestippeld op de kaart. Op het moment dat we deze weg op wilden rijden, was de Highway afgesloten voor het verkeer en moest er een D-tour gemaakt worden. Toch nog gevolgen van het slechte weer van de avond ervoor. Deze D-tour was precies de route die wij wilden rijden, dus werd het mij makkelijk gemaakt en hoefden we alleen maar de omleidingsborden te volgen.

Cambridge, wat voor Nieuw-Zeelandse begrippen echt een stad is. En een stuk moderner. Hier veel buitenlandse eettentjes. Ook onze favoriet: De Vietnamees. Dat lieten we niet aan ons neus voorbij gaan. Er zit voor mij een groot voordeel aan een uitgebreide lunch. 's Avonds hoeft er dan niet gekookt te worden en is een bruine boterham met kaas voldoende.
De camping was een "Top 10"camping. Meestal heel druk en lawaaierig, maar deze camping  was voor de verandering erg prettig. Prachtig sanitair en een goede plek.
Henk kreeg het nog wel bijna aan de stok met een andere toerist. Hij kwam naast ons staan en liet zijn motor draaien. Na 10 minuten is Henk gaan vragen of hij daar een reden voor had. Daar werd vrij onhebbelijk op gereageerd. Ze waren alleen maar naar een supermarkt aan het zoeken...
Ze hebben na het boodschappen doen gekozen voor een andere plek op de camping. Wij waren waarschijnlijk niet aardig genoeg om naast te blijven staan...

Na weer een natte nacht reden we naar Hobbiton Movie Set en hebben daar een rondleiding geboekt.
Dit is een deel van de movieset van Lord of the Rings: The shire. Wat hebben we een leuke middag gehad. Een jonge gids, die duidelijk gek was op de film en de boeken en op een leuke manier wat wetenswaardigheiden vertelde. Wij hadden niet verwacht dat we dit zo leuk zouden vinden. Heel grappig om delen van de film nu "in het echt"  te zien.
Net voorbij Matamata een plek gevonden op de camping Opal Hot Springs. De hele dag is het droog geweest en Henk's voorhoofd heeft weer teveel zon gehad. Gelukkig konden we afkoelen in het prachtige zwembad van de camping. Bijna een 25-meterbad met 2 kleine hotpools. Super lekker.

De foto's deze keer zijn alleen van Hobbiton omdat de natte omgeving geen inspirerende plaatjes heeft opgeleverd.